Vauhtia ja virkistystä ratsastuksesta – turvallisesti

05072016

Caritaslaiset harrastaa – Juttusarjassa caritaslaiset kertovat harrastuksistaan ja niihin liittyvistä turvallisuusseikoista.

doni tour 15

Kuva: Minna-Maria Kerttula

Ratsastus on monipuolinen liikuntamuoto, joka on luonnonläheinen ja tarjoaa laajoja harrastusmahdollisuuksia. Suomen Ratsastajainliiton mukaan Suomessa on noin 170 000 lajin harrastajaa. Laji sopii kaikille sukupuoleen, kokoon ja ikään katsomatta. Ratsastus on myös suosittua virkistystoimintaa, vaikkei lajia säännöllisesti harrastaisikaan. Harrastuneisuuden lisäksi myös lajissa kilpaileminen on kasvattanut suosiotaan.

Caritas Lääkäritalolla työterveyshoitajana työskentelevä Päivi Kukkola harrastaa vapaa-ajallaan kilparatsastusta. Ratsastuksen hän on aloittanut jo yli 20 vuotta sitten. ”Aikoinaan lähdin siskon perässä tallille, eikä sen jälkeen ole tarvinnut miettiä mitä vapaa-ajalla tekee. Minulla on myös omia hevosia”, Päivi kertoo.

Ratsastus on nopeatempoinen laji, jossa sattuu ja tapahtuu. Tapaturmilta ei aina voi välttyä, mutta hyvät varusteet ennaltaehkäisevät loukkaantumisia. Yleisimmät tapaturmat ovat hevosen selästä putoaminen, hevosen potkaisu, alle jääminen tai puraisu.

”Hyvät varusteet suojaavat päätä ja kehoa. Esimerkiksi kypärien turvallisuuskriteerit tiukentuvat koko ajan”. Kypärän tulee olla myös oikean kokoinen ja sen lisäksi suositellaan käytettäväksi turvaliiviä. Varusteet ovat usein lainattavissa talleilla, joten heti harrastusta aloittaessa ei tarvitse ostaa omia varusteita.

Päivi kertoo, ettei kokenut ratsastajakaan voi aina välttyä tapaturmilta ja myöntää säännöllisesti tippuvansa hevosen selästä. Varusteiden lisäksi omalla toiminnallaan voi vaikuttaa lajin turvallisuuteen. Hevonen on herkkä eläin, mutta myös iso ja voimakas. Se aistii jos ihminen pelkää tai jännittää. ”Jos on järjestelmällinen ja rauhallinen, niin myös hevonen pysyy sellaisena”, Päivi lisää. Tallilla on tärkeää kuunnella ratsastusopettajan ohjeita.

”Parhaimmillaan ratsastus saa huolet pois mielestä ja se on hyvää vastapainoa työnteolle.”, Päivi sanoo.

Tapaturman sattuessa tai minkä tahansa vaivan iskiessä Caritas Lääkäritalon asiantuntijat auttavat Sinua mielellään!