Joko olet suojautunut influenssalta?

26102016

influenssax1200

Mikä on influenssa?

Influenssa sekoitetaan usein tavalliseen nuhakuumeeseen, mutta se on tavalliseen flunssaan verrattuna paljon rajumpi tauti. Influenssa alkaa yleensä korkealla kuumeella ja siihen liittyy lihaskipua, päänsärkyä ja huonovointisuutta. Influenssan oireita ovat myös kuiva yskä, kurkkukipu, nuha ja nenän tukkoisuus. Lapsilla saattaa lisäksi esiintyä maha- ja suolisto-oireita. Sairastettu influenssa voi johtaa ikäviin jälkitauteihin, kuten korvatulehdus, keuhkoputkentulehdus ja keuhkokuume.

Influenssaepidemioita esiintyy joka talvi ja viruskannat vaihtelevat vuodesta toiseen. Kausi-influenssarokote tulee uusia joka vuosi, jotta voidaan varmistaa suojaus uusia tai muuntuneita viruskantoja vastaan. Rokotus kannattaa ottaa ennen epidemiakautta, koska rokotteen antama tehokas suoja tartuntaa vastaan kehittyy noin 2 viikossa.

Influenssarokotteen hyödyt:

•Rokotetuista suurin osa välttyy influenssalta
•Jos sairastuu influenssaan, tauti on rokotetulla lievempi ja toipuminen nopeampaa.
•Rokotteen saaneet vähentävät influenssatartuntojen leviämistä kotona, kouluissa ja työpaikoilla
•Rokote on turvallinen ja se käy kaiken ikäisille 6 kuukaudesta eteenpäin
•Riskiryhmien keskuudessa rokote vähentää vakavia influenssasta johtuvia sairaustapauksia

Influenssarokote Caritas Lääkäritalosta hintaan 32 €. Hinta sisältää rokoteaineen (käytössämme on VAXIGRIP) ja sairaanhoitajan toimepidemaksun.
Varaa aika rokotukseen numerosta 050 520 2383.